صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۴۱

جهاد تبیین امتداد دفاع مقدس

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی/ گروه تاریخ
در تقویم تاریخی انقلاب اسلامی یکی از سخنان مهم امام خمینی(ره) در تاریخ 26 اردیبهشت 1361 به ثبت رسیده است. امام خمینی(ره) در این روز با جمعی از اعضای دستگاه‌های تبلیغاتی کشور دیدار و ملاقات داشتند و طی بیاناتی کوتاه به نکات بسیار مهمی اشاره کردند که هم اکنون نیاز جامعه است. ایشان در بخشی از سخنان‌شان فرمودند: «مسئله تبلیغات از صدر اسلام تا ابد یکی از اموری است که اسلام بر آن پافشاری کرده است و در این زمان که ما هستیم، یک اولویت خاصی دارد.» امام(ره) در ادامه با اشاره به فعالیت سنگین  دستگاه‌های رسانه‌ای دنیا در داخل و خارج از ایران علیه جمهوری اسلامی می‌فرمایند: «تمام رسانه‌های بزرگ دنیا الان یا به صراحت یا با تلویح با این جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت می‌کنند، و در هر شب و روز ساعات بسیاری را برای سرکوبی جمهوری اسلامی صرف می‌کنند.» رهنمودهای امام راحل در این سخنرانی خیلی شفاف نشان می‌دهد از ضعف‌ها و کوتاهی‌ها در امور تبلیغات در رنج هستند و خطاب به دستگاه‌های تبلیغاتی اعلام می‌دارند: «ما امروز موظفیم که تبلیغات را هر چه بیشتر تقویت کنیم و دولت و وزارت ارشاد موظف هستند که تبلیغات را در خارج از کشور تقویت کنند و...» قطعاً و یقیناً رهبر معظم انقلاب هم از دستگاه‌ها همین انتظار را دارند. در سال 1361، عملیات مهمی، چون «الی بیت‌المقدس» را انجام دادیم و خرمشهر را آزاد کردیم، اما این حماسه بزرگ را به درستی به دنیا معرفی نکردیم و حتی نسل جوان ایران هنوز شناخت درستی از آن ندارد. این ایام که فصل «راهیان نور» است، متأسفانه در روایتگری عملیات‌های بزرگ و کوچک توانایی خوبی نداریم و در حالی که راهیان نور فرصتی طلایی برای همه دستگاه‌هاست، اما می‌بینیم نویسندگان و هنرمندانی که دستی در تولید فیلم و امور سینمایی دارند، در این فضا حضور ندارند و گزارش‌های ارسالی هم چندان در رسانه‌ها انعکاس داده نمی‌شود. گفتنی است، جبهه و جنگ در سال‌های هشت سال دفاع مقدس ابعاد گوناگون فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، بین‌المللی، دفاعی، هنری، اجتماعی و ... داشت و جوانان بازدیدکننده باید با این جامعیت آشنا شوند؛ اما به صراحت می‌توان گفت، برای راهیان نور تدبیر درست و دقیقی اندیشیده نشده است. برخی از روایتگران با اتکا به حافظه خودشان عملیات‌ها را روایت می‌کنند. با این گونه روایتگری شبهات به قوت خودش باقی می‌ماند و جوان امروز پاسخ در خور منطقش را نمی‌گیرد. متأسفانه، دستگاهی به نام «تبلیغات دفاع مقدس» که توان اداره همه امور را داشته باشد، در مناطق عملیاتی حضور ندارد. البته این مسئله تبلیغات تنها به مناطق جنگی محدود نمی‌شود و در امور دیگر هم اهمیت دارد؛ برای نمونه، اکنون که طرح «نور» فراجا در دستور کار قرار دارد، فرمانده فراجا به طور جدی پای کار آمده و در واقع، خود فرمانده کار تبلیغی و توجیه را عهده‌دار شده و همواره زیر فشار اهرم‌های تبلیغاتی داخلی و خارجی قرار گرفته است. گناه این کم‌کاری و قصور و مسائل ناشی از آن به عهده کیست؟ سؤال اساسی دیگر این است که چه بیماری‌ای بر دستگاه‌های تبلیغاتی عارض شده که هنوز صدای رنج امام(ره) به گوش می‌رسد؛ در حالی که امام(ره) همه را موظف دانسته‌اند؟!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات